مهارت های اجتماعی در کودکان

چطور مهارت های اجتماعی را در کودکان افزایش دهیم؟

پرورش مهارت های اجتماعی در کودکان آنها را آماده می سازد تا در همه ی جنبه های زندگی تعاملات سالم تری داشته باشند. مهارت های اجتماعی بخش مهمی از عملکرد در اجتماع هستند. خوب رفتار کردن، ارتباط موثر با دیگران، احساس دیگران را در نظر گرفتن و بیان خواسته های شخصی، همه جزئی از مهارت های اجتماعی هستند.

در پرورش مهارت های اجتماعی در کودکان، در هر مرحله از رشد کودک به تدابیر ویژه ای نیاز داریم.

۱- مرحله نوزادی                                      child2

–  مهارت های اجتماعی را از همان ابتدا به کودک نشان دهید. وقتی آرام و با لبخند با نوزاد صحبت می کنید، او این این فعل و انفعال اجتماعی لذت می برد. در این مرحله، نوزاد فقط نسبت به خواسته ها ی خود آگاهی دارد.

–  با نوزاد صحبت کنید. وقتی او گریه می کند با صحبت کردن به گریه ی او پاسخ دهید. این کار نوزاد را تشویق می کند که برای صحبت کردن با شما تلاش کند.

–  تشویق به توجه به دیگران. با توجه کردن به گریه و نیازهای شیرخوار، به او می آموزید که به خواسته های دیگران توجه کند.

–  توجه کنید و عشق بورزید. بوسیدن و در آغوش گرفتن نوزادان برای پیشرفت اجتماعی او بسیار مهم است. در این مرحله از رشد، بوسیدن و در آغوش گرفتن یک نیاز اساسی است. اما توجه داشته باشید که با توجه بیش از حد کودک را لوس نکنید.

– در حضور نوزاد آرام باشید. گریه ی شبانه ی شیرخوار ممکن است موجب پریشان حالی شما شود. در چنین مواقعی، قبل از بغل کردن نوزاد نفس عمیق بکشید و آرامش خود را باز یابید.

۲- مرحله نوپایی                                            child3

– در مرحله ی نوپایی، کودک بعضی از کلمات و جمله های ساده را می تواند بیان کند. او دوست دارد به تنهایی بازی کند و هنوز برای سهیم شدن اسباب بازی و وسایل دیگرش با دیگران، تمایل نشان نمی دهد.

– یک محیط اجتماعی کوچک در خانه بوجود بیاورید. می توانید تعدادی از والدین را همراه کودکانشان به منزل خود دعوت کنید. با این کار کودک خود را در معرض تعامل با دیگران قرار می دهید.

– به کودک نوپای خود اولین قوانین معاشرت را بیاموزید. مثلا اینکه او می تواند اسباب بازی هایش را با دیگران شریک شود. وقتی عصبانی است، چطور صحبت کند و با افراد دیگر مهربان باشد.

– به رفتارهای مثبت او پاداش بدهید. مثلا وقتی کودک با بچه های دیگر مهربان است و اسباب بازی هایش را با آنها تقسیم می کند، کارهای او را تحسین کنید.

۳- مرحله ی پیش از دبستان               child7

–  به کودکان پیش از دبستان کمک کنید تا دوستان بیشتری پیدا کنند.

– در گروه سنی قبل از دبستان، کودک می تواند احساسات خود را در قالب کلمات بیان کند. در این مرحله او را تشویق کنید که با بچه های دیگر دوست شود.

– موقعیت های اجتماعی را برای کودک خود بوجود بیاورید. برای افزایش مهارت های اجتماعی کودک،می توانید در منزل خود مهمانی ترتیب دهید. با والدین کودکان دیگر یک جا جمع شوید و یا از همسایه ی خود دعوت کنید که کودک خود را به منزل شما بیاورد.

– به کودک خود بیاموزید که در موقع اختلاف با دیگران با آنها صبحت کند نه اینکه آنها را بزند. برایش توضیح دهید، این قضیه چقدر مهم است و تاکید کنید، بچه ای که کتک می خورد چه احساسی نسبت به او پیدا می کند. همچنین کودک را تشویق کنید که اگر موجب ناراحتی دوستش شد، حتما از او عذرخواهی کند.

– کودک پیش از دبستان خود را تشویق کنید، در مورد احساساتش صحبت کند. از او بخواهید برایتان توضیح دهد که وقتی پیش بچه های دیگر است چه احساسی دارد. به او در بیان احساساتش کمک کنید.

۴- مرحله ی دبستان                        child10

– وقتی بچه های وارد دبستان می شوند، این فرصت برای آنها فراهم می شود که هر روز با دیگران در تعامل باشند. آنها در مورد احساسات و نیازهایشان با دیگران در ارتباط هستند.

– خوب رفتار کنید. بچه ها، بزرگ تر ها را می بینند و از آنها تقلید می کنند. الگوی خوبی برای فرزندتان باشید. به مردم احترام بگذارید و با آنها رفتاری صمیمانه داشته باشید. وقتی با دیگران اختلاف دارید در مورد آنها محترمانه صحبت کنید تا فرزندتان از شما یاد بگیرد.

– مهارت های حل مشکلات را به دبستانی ها یاد بدهید. وقتی بین بچه ها اختلافی پیش می آید، از هر کدام از آنها بپرسید که چه احساسی دارد. بچه ها را تشویق کنید که احساسشان را در مورد مشکل بیان کنند و راه حلی را پیشنهاد دهند.

– به فرزندتان یاد بدهید برای تفاوت ها و برتری های دیگران ارزش قائل شود. فرصتی را برای او فراهم کنید تا بتواند توانایی ها و استعدادهای خود را نشان دهد و عملکردهای مثبت و توانایی های دیگران را نیز تحسین کند.

 ترجمه : شیرین

منبع : http://www.wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.