دوستداران کتاب، آرزوی دیدن کدام شهرها را دارند؟

شهرها هم روح دارند؛ وقتی مقبره‌ها‌، خیابان‌ها، ‌کلیساها‌ یا کافه‌های یک شهر یادآور یک شخصیت برجسته، یک نویسنده و آثار ادبی‌اش می‌شود و قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های آن، حس دوباره‌خوانی یک رمان را زنده می‌کند، یعنی نبض روح یک شهر در دستان توست …

شوق دوستداران ادبیات برای بازدید از مکان‌های وابسته به رخدادها یا چهره‌های ادبی یکی از جاذبه‌های گردشگری جهانی است که سالانه میلیون‌ها نفر را راهی شهرهای گره‌خورده با قصه‌های کاغذی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شهرهای که در این گزارش فهرست شده‌اند، طی روزگاران دراز، زندگی و مرگ نویسندگان بزرگی را به چشم دیده و در خاطر سپرده‌اند؛ مکان‌هایی الهام‌بخش برای خلق شاهکارهای ماندگار‌، محل برگزاری رویدادهای مهم دنیای ادبیات و خانه و مقبره‌ اسطوره‌های نویسندگی، اکنون جزو مهم‌ترین عوامل جذب گردشگر در نقاط مختلف دنیا به حساب می‌آیند.

ادینبورگ‌، اسکاتلند – والتر اسکات

فضای شهر ادینبورگ چنان با ادبیات گره خورده که گردشگرانش بدون آنکه کتابی در دست داشته باشند، به آن سفر نمی‌کنند. فضای حاکم بر این شهر اسکاتلند تا کنون الهام‌بخش خلق بیش از ۵۰۰ رمان بوده است. جای‌جای این شهر یادآور نویسندگان و شعرای بزرگ و برجسته است‌، از «رابرت برنز» قرن هجدهمی تا رمان‌نویسان معاصر چون «یان رنکین»،‌ «الکساندر مک‌کال» و «اروینگ ولش».

اگر زمان کافی برای دیدن تمام مکان‌های گردشگری ادینبورگ را ندارید‌، تماشای موزه‌ی نویسندگان آن را از دست ندهید؛‌ ساختمانی سنگی که در قرن هفدهم بنا شده و یادآور اسطوره‌هایی چون «رابرت برنز»‌، «سر والتر اسکات» و «رابرت لوییس استیونسون» است. وب‌سایت visitscotland.com هم می‌تواند راهنمایی خوبی برای تور ادبی این شهر باشد.

موزه نویسندگان در ادینبورگ اسکاتلند
موزه نویسندگان در ادینبورگ اسکاتلند

دوبلین‌، ایرلند – جیمز جویس

وقتی نام پایتخت ایرلند را می‌شنویم، ناخودآگاه یا از «اولیس» جیمز جویس یاد می‌کنیم و یا به یاد جایزه مهم “ایمپک دوبلین” می‌افتیم. دوبلین شهری است که هر کوچه و خیابانش ماجراهای یک روز از زندگی «لئوپولد بلوم» (قهرمان داستان «اولیس») را در ذهن خوانندگان این شاهکار زنده می‌کند. در سایت visitdublin.com بخشی به نام «جای پای اولیس» طراحی شده که مسافران دوبلین را برای دیدار از مکان‌های ذکر شده در این کتاب راهنمایی می‌کند.

موزه‌ی نویسندگان دوبلین طیف وسیعی از میراث ادبی این شهر‌، از شعر ایرلندی و داستانگویی سلتیک تا نویسندگی رمان‌های جدیدتر‌ را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. سالن تئاتر «ابی» که «دبلیو. اچ. ییتس» – شاعر بزرگ ایرلند – در سال ۱۹۰۳ بنیان نهاد‌، هنوز هم آثار نمایشنامه‌نویسان کلاسیک و معاصر را با شکوه هرچه تمام‌تر روی صحنه می‌برد. کتابخانه‌ قدیمی کالج «ترینیتی» دوبلین هم از مکان‌های محبوب گردشگران ادبی محسوب می‌شود.

لندن‌، انگلیس – چارلز دیکنز

اگر بخواهیم مکان‌های مرتبط با چهره‌ها و آثار ادبی لندن را فهرست کنیم، بی‌شک کتابی قطورتر از هفت‌جلدی «هری پاتر» را خواهیم داشت. برای مسافرانی که نخستین تجربه‌ خود را در انگلیس می‌گذرانند، تورهای پیاده‌روی لندن که هر هفته بیش از ۱۰۰ دوره از آن‌ها برگزار می‌شود، می‌تواند پیشنهاد مناسبی باشد تا گردشگران با زادگاه شکسپیر و دیکنز آشنا شوند. دوستداران داستان‌های کارآگاهی «شرلوک هلمز» می‌توانند مکان‌های مرتبط با «آرتور کانن دویل» را در وب سایت visitLondon.com جست‌وجو کنند.

اگر گذرتان به کافه «دوک‌ها» افتاد، بدانید که ایده‌ی بسیاری از ماجراهای «جیمز باند» در همین مکان به ذهن «یان فلمینگ» خطور کرد. اگر نرم‌افزار «Get London Rending» را دانلود کنید، می‌توانید اطلاعاتی جامع درباره مکان‌های گره‌خورده به ۴۰۰ اثر ادبی ارزشمند به دست آورید.

پاریس‌، فرانسه – ارنست همینگوی

شهر نورها جایی است که «ارنست همینگوی» جوان در کافه‌ خیابان “سن ژرمن‌” می‌نشست و شاهکارهای ادبی‌اش را خلق می‌کرد. قبر «اسکار وایلد»، نمایشنامه‌نویس سرشناس ایرلندی هم از دیگر سایت‌های گردشگری پاریس محسوب می‌شود. پاریس را با وجود خانه‌موزه‌های نویسندگان بزرگی چون «ویکتور هوگو» و «بالزاک» می‌توان از قطب‌های گردشگری ادبی دانست. در این شهر هتلی به نام «Le Pauillon de Letters» وجود دارد که هر یک از ۲۶ اتاقش با توجه به حروف الفبا به نام یکی از نویسندگان مشهور مزین شده است.

آرامگاه اسکار واید
آرامگاه اسکار وایلد

سن‌پترزبورگ،‌ روسیه – داستایوفسکی

روسیه از کشورهایی است که چهره‌های ادبی‌اش تاثیر شگرفی بر ادبیات داستانی جهان گذاشته‌اند. گردشگران سن‌پترزبورگ می‌توانند خاطرات خود از «جنایت و مکافات» فئودور داستایوفسکی را با تورهای سطح شهر زنده کنند. خانه‌ این رمان‌نویس بزرگ یعنی جایی که واژه واژه‌ «برادران کارامازوف» نگاشته شد‌، اکنون از مکان‌های گردشگری این شهر به حساب می‌آید. موزه‌ آپارتمان «پوشکین» هم محلی است که این نویسنده‌ سرشناس عمر ۳۷ ساله‌اش را در آن سپری کرد و به پایان برد. پوشکین که پس از دوئل معروفش به شدت زخمی شده بود،‌ برای آخرین‌بار به کافه نزدیک خانه‌اش رفت‌، شام خورد و پس از بازگشت به خانه، در اتاق مطالعه‌اش به زندگی‌اش پایان داد.

استکهلم‌، سوئد – جایزه نوبل

آلبرت نوبل یک قرن پیش با بنیان نهادن جایزه‌ی بزرگ نوبل، نام شهر استکهلم را در نقشه‌ی جهانی ادبیات به ثبت رساند. هرساله در ماه دسامبر مراسم معتبر اعطای جایزه‌ نوبل ادبیات برگزار می‌شود و از نویسنده‌ای برجسته‌ برای یک عمر دستاورد ادبی‌اش تقدیر می‌شود. جدا از محل اعطای این جایزه‌ی مهم بین‌المللی‌، استکهلم شهری است که «آسترید لیندگرن»، نویسنده‌ صاحب‌نام ادبیات کودک، کتاب دوست‌داشتنی «پی‌پی جوراب‌بلند» را در آن به نگارش درآورد. اکنون تندیس یادبود لیندگرن در پارک «تگزلوندن» استکهلم به چشم می‌خورد.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر که به دنیای ادبیات مربوط می‌شود، «موزه‌ی شهر» است که تورهای “هزاره” را برگزار می‌کند. در این تورها، کتاب‌دوستان می‌توانند از مکان‌هایی دیدن کنند که «استیگ لارسن» در سه رمان «دختری با خالکوبی اژدها»، «دختری که با آتش بازی کرد» و «دختری که به لانه‌ زنبور لگد زد» به آنها اشاره کرده است.

تندیس آسترید لیندگرن
تندیس آسترید لیندگرن

پورتلند، آمریکا – بزرگترین کتابفروشی جهان

شهر پورتلند جاذبه‌هایی گردشگری بی‌مثالی را در برگرفته که شاید بتوان آن را بهشت کتابخوانان حرفه‌ای دانست. «شهر کتاب پاول» بزرگترین کتابفروشی مدرن دنیاست که میهمانانش بدون داشتن نقشه در آن گم می‌شوند‌! با ارائه بیش از یک میلیون جلد کتاب‌، این کتابفروشی معدن بزرگی از گنج‌های ادبی دنیا به شمار می‌آید.

علاوه‌ بر این، در این شهر هتلی به نام «هیثمن» میزبان مسافران است که با برنامه «کتاب‌ها در کنار شما» به خوبی از عشاق کتاب‌ پذیرایی می‌کند. طی این تور، گردشگران به کتابخانه‌ای با بیش از ۴۰۰۰ جلد کتاب دسترسی دارند؛ کتاب‌هایی که اکثرا توسط نویسندگان مشهور پذیرایی شده در این هتل، امضا شده‌اند. یکی از مهم‌ترین رخدادهای ادبی در پورتلند، برگزاری مجموعه سخنرانی‌های معروف است که به طور مداوم سخنرانان حرفه‌ای و معروف را به ایالت اورگون آمریکا می‌کشاند.

واشنگتن‌ – والت ویتمن

واشنگتن علاوه‌ بر اهمیتی که در دنیای سیاست دارد، در حوزه‌ی ادبیات هم یادآور رخدادها و شخصیت‌های قابل توجه است. بزرگترین کتابخانه‌ی جهان یعنی «کتابخانه کنگره» در این شهر دایر است که در سال ۱۸۰۰ بنیان‌گذاری شد. توری رایگان در واشنگتن برگزار می‌شود که علاقه‌مندان را به دیدن جاذبه‌های معماری و ادبی این کتابخانه دعوت می‌کند.

همچنین این شهر یادآور نام‌های بزرگی چون «والت ویتمن» و «لانگستون هیوز» است که بسیاری از آثار ماندگارشان را با الهام از فضای این شهر آفریدند .

کتابخانه کنگره در واشنگتن
کتابخانه کنگره در واشنگتن

ملبورن،‌ استرالیا – کتابخانه ویکتوریا

شهر ملبورن از سال ۱۸۳۵ که توسط جویندگان طلا به شکوفایی رسید‌، عنوان پایتخت فرهنگی استرالیا را نیز یدک می‌کشد. کتابخانه ایالتی ویکتوریا که در اواسط قرن نوزدهم بنا نهاده شده، به دستور رئیس‌جمهور وقت برای تمام افراد بالای ۱۴ سال به صورت رایگان خدمات عرضه می‌کند. تورهای گردشگری ادبی این شهر، مسافران را به مکان‌هایی مزین به نقل قول‌ها و پرتره‌های نویسندگان و شعرای صاحب‌نامی چون «اسکار وایلد» می‌برد و برای حضور در رویدادهای محلی، آن‌ها را راهنمایی می‌کند.

کتابخانه ویکتوریا در ملبورن
کتابخانه ویکتوریا در ملبورن

سانتیاگو،‌ شیلی – پابلو نرودا

دوستداران سروده‌های رمانتیک «پابلو نرودا» با بازدید از خانه‌ زرد و آبی‌رنگ شاعر مردمی شیلی، واقع در منطقه‌ “بلاویستا”ی سانتیاگو می‌توانند خاطرات خود را از قطعه‌های ماندگاری چون «هوا را از من بگیر، لبخندت را نه» زنده کنند. شیلی همچنین زادگاه دیگر شاعر برنده‌ نوبل به نام «گابریلا میسترال» است که اسکناس‌های ۵۰۰۰ پزویی این کشور به تصویر وی مزین هستند. مجسمه‌ یادبودی از این زن شاعر در پارک «سرو سانتا لوسیا»ی سانتیاگو نصب است.

بازار کتاب این شهر هم می‌تواند مکانی هیجان‌انگیز برای کسانی باشد که از دیدن انبوه کتاب‌ها به وجد می‌آیند. علاوه‌بر خیابان‌های «پروویدنسیا» و «میگوئل کلارو» که مملو از کتابفروشی‌های کوچک و قدیمی است،‌ کتابخانه‌ کافه «لیتراریو» با عرضه‌ی ۳۰ هزار جلد کتاب، میزبان گردشگران شهر سانتیاگوی شیلی خواهد بود.

خانه پابلو نرودا در شیلی
خانه پابلو نرودا در شیلی

منبع : خبرگزاری ایسنا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.